Volkswagen? Jako kdybyste otevřeli plechovku s červy

Odhalení v kauze VW: Namočené jsou i další automobilky, hrozí stažení milionů aut

Skandál okolo podvádění německého gigantu Volkswagenu se rozrůstá. Na veřejnost vyplavaly další informace, které mohou stáhnout ke dnu také ostatní světové automobilky.

V Evropě možná po silnicích jezdí desítky milionů ilegálních aut a podle některých analytiků hrozí, že se budou stahovat. O která auta jde?

Skandál s manipulováním emisních testů vypukl naplno minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí obvinila VW, že do některých aut s naftovými motory namontoval software, který umožňuje zamaskovat při testování výfukových plynů skutečné hodnoty emisí oxidu dusíku.

Automobilce hrozí v USA pokuta až 16,01 miliardy eur. Skandál následně začali vyšetřovat i v dalších zemích světa. Firma na řešení problému předběžně vyčlenila 6,5 miliardy eur, podle některých analytiků to však pravděpodobně nebude stačit.

„V Británii a celé Evropě, by měly nové dieselové motory splňovat normu emisí podle standardu Euro 6. Tento standard měl platit od 1. září, ale studie agentury Transport & Environment ukázala, že tyto normy splňuje pouze jeden z deseti,“ píší britské noviny Telegraph. To by znamenalo, že i ostatní automobilky mohly obcházet platné normy. Jeden motor od BMW dokonce překročil povolené normy oxidu dusíku desetinásobně. Noviny upozorňují, že by to mohlo skončit stažením milionů aut, v kterých jezdí Britové.

Greg Archer z agentury Transport & Environment (T & E) pro noviny řekl, že je to pouze špička ledovce. „Volkswagen je pouze špička ledovce, i další automobilky budou odhaleny. Stejná technologie se používá v Evropě i Spojených státech a od roku 2009 bylo prodáno desítky milionů aut, „řekl Archer s tím, že na silnicích jsou nyní miliony nelegálních aut.“ Není to chyba řidičů, ale je pravděpodobné, že můžeme očekávat stažení obrovského množství aut.“ dodal.

Povolené hodnoty oxidu dusíku podle T & E překračují i další typy aut. „Například dieselové Audi A8 testové v Evropě, vyprodukovalo emise oxidu dusíku 21,9-krát vic než povoluje oficiální limit při jízdě. Naftový BMW X3 měl hodnoty 9,9-krát větší. Opel Zafira Tourer překročil hodnoty 9,5-krát. Citroen C4 Picasso 5,1-krát, „píše agentura a dodává, že všechny tyto vozy prošly laboratorními testy.

Řešením na tento skandál by mohla být nová komise pod dohledem EU, dodává agentura T & E. Tu by financoval poplatek 20 eur z každého prodaného auta.

Padnou i další hlavy

Novým šéfem německé automobilky Volkswagen by se měl stát výkonný ředitel sportovních aut Porsche, Matthias Müller. Pro agenturu Reuters to dnes uvedl zdroj obeznámený se situací. Zdroj informoval, že Müller, o němž by jako o nástupci mohla v pátek 25. září rozhodnout dozorčí rada firmy, nahradí ve funkci Martina Winterkorna. Ten z nejvyššího postu odstoupil ve středu tento týden, v reakci na skandál s podváděním společnosti při emisních testech v USA. Winterkorn stál v čele firmy téměř devět let. I když v prohlášení o rezignaci uvedl, že ze své strany si není vědom žádného pochybení, rozhodl se převzít za skandál odpovědnost.

Co se týče změn na vedoucích postech, kromě Winterkorna by o funkci měli přijít minimálně tři další manažeři. Podle nejmenovaných zdrojů z firmy, plánuje dozorčí rada v pátek odvolat z funkcí šéfů oddělení výzkumu a vývoje Audi a Porsche, Ulricha Hackenberga a Wolfganga Hatze. Oba ještě předtím, než přešli do Audi a Porsche, zastávali vysoké funkce ve VW v oblasti vývoje, včetně vývoje motorů. Bývalý šéf Volkswagenu Winterkorn však nemusí zoufat, po odchodu z funkce o něj bude dobře postaráno.

Automobilka kvůli obcházení pravidel mohla vypustit ročně do ovzduší milion tun emisí, které znečistily ovzduší. Tento objem se rovná vyprodukovaného objemu emisí všech elektráren, vozidel, průmyslu a zemědělství, uvádí Guardian.

Dokonce podle blogera Kevina Druma mohly nelegálně vypuštěné emise způsobit smrt 170 lidem ve Spojených státech a přibližně tři tisíce sedm set dalším po celém světě.

Daniel Carder je členem malého výzkumného týmu na West Virginia University. Zde byl v rámci studie za 50 000 dolarů objeven dostatečný důkaz, že Volkswagen podváděl zkoušku emisí u svých vozů v USA.

„Testování, které jsme udělali, bylo, jako kdybyste otevřeli plechovku s červy,“ řekl o své práci v rámci pětičlenného technického týmu a výzkumného projektu Carder.

jQuery(document).ready(function($) { $.post('http://www.nova24.cz/wp-admin/admin-ajax.php', {action: 'wpt_view_count', id: '300'}); });